Handphoneku masuk ward

assalammualaikum .. hari ni nk berkongsi tentang note 3 masuk ward , sebenarnya dh hampir sebulan jugak la hidup tanpa smartphone hahaha terasa jugak masa dulu2 sebelum ada smartphone. Pada asalnye memang cuak jugak la bile note 3 aku x leh charge , try godek2 bile masuk charge tp percent x naik2 handphone panas. Still masa tu x tau lg masalah ape then pg tanya pakcik google hasilnye dpt tau mungkin port charger die rosak sbb note 3 ni sensitif dgn charger yg x original.. ahh sudah tp bile aku try tukar charger hanphone aku akan stop charging bile dah 55% ni buat aku bertambah pelik.. then aku nekad nk hantar kedai dan try cari samsung center yg bukak setiap hari sbb aku hanya boleh pg masa hari x bekerja sahaja dan kebetulan ada samsung center dekat seremban , aku membawa harapan besar bagi handphone aku jgnlah rosak banyak. Hari sabtu lepas aku pg terminal one dekat seremban tingkat 3 x silap la.. pg sana die kata mmg rosak tapi kene diagnose dulu, dan perkara paling gembira adalah handphone aku masih dalam warranty alhamdulillah jd aku dh x risau ape2 dh.. yelah buatnye caj repair je beribu baik beli handphone baru. Dan die kata mungkin die perlukan 2 jam tp die x pasti kalau masalah rumit mungkin esok baru boleh siap, so aku pon decide nk balik rumah tp rupa2nya amik masa sejam setengah je tp malangnya aku pon dh sampai rumah.



Keesokannye aku pon pg amik handphone dan die terangkan sebenarnya hanphone aku rosak banyak, motherboard, bateri dgn charger port yg menyebabkan aku x boleh charge. Serius x sangka masalah gile banyak, dan kebetulan aku bawak charger mintak die test dan charger aku pon rosak haish acaner leh jadi lagu ni... masalah sebenarnye charger aku rosak sbb on charge terlalu lama x tutup (ni mlm2 duk raba handphone terus cabut wayar tp x off pon) lepas tu kdg2 hpon terlebih charge. Bila charger dh rosak die akan menyebabkan hanphone panas dan bateri lmbt full ,rentetannye bateri rosak motherboard pon rosak aigooo.. rasa2nya kalau x de warantty mmg seribu kot kene bayar sbb survey harga repair motherboard shj dah 800 lebih charger port 80 lebih masuk bateri mau kene seribu plus charger baru one set 180 termasuk GST total mmg sampai seribu la.. syukur sgt2 masih dlm warranty jd kesimpulannya note 3 ni sgt2 sensitif ye... mmg pengajaran bg diriku sob3

Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?