Group Pening

Assalammualaikum

haha nama post je pon dah lawak... ahli2 group ni lg la lawak.. ni la nama perniagaan dodol omak den kui3 amacam comel tak ( wink2) ni nk cerita pasal dodol lg.. aku rasa pon dh penat cerita pasal dodol tp kali ni lain skit.. nk introduce ahli2 group ni jeng3.. dan nk cerita sikit proses2 mengacau dodol 

pada suatu masa dahulu kala (byk la dahulu kala ko) hihi.. dodol ni asalnya aku pon x tahu kih2 nk tau tnya je kt pakcik google mesti dia tau punye pilih je mana korang nk baca .. dodol ni resipi mak turun menurun kot entah aku pon x tau ..dlm ingatan aku la nenek aku asalnye yg buat dodol lepastu diturunkn pada mak aku cengitu la cito eh.. lebih lanjut takdo la den ingat bonar.. resipi nk buat dodol ni sonang la bebonar yo cik kak.. 3 bahan utama tepung pulut , santan, gula.. kalau x silap den la hihi bab tepung tu kurang pasti skit nk tanyo mak maleh plak hihi.. tp proses die omak aih lamo dan susah tu den yg mudo ni pancit nk ngacau .. lombik org nogori cakap hihi

proses permulaan mengacau dodol ni mudah sahaja mcm masak gulai jugak  mcm gambar kt bawah ni dodol masih warna putih sebab masa ni hnya ada santan dan tepung ..kacau dan terus kacau lepas tu baru la masukkn gula.. dan gula tadi sblm di masukkan perlu dimasak dahulu .. masa ni belum rupa dodol lg..dan masih belum likat.. boleh la eksen sikit.. tp peroses dodol ni ada berlainan sikit ikut orang yang membuatnya . aku pon x berapa pasti tp ini la cara dodol omak den dibuat.


 ok ni last stage setelah gula dimasukkan masa ni la korang akan mengah macam lumba lari 100 x 4 hahaha gila kental wei nk mnagacau dodol ni ..serta berat pekat likat segala2nya akan membuat korang penat gila hahaha.. dodol ni kne dipastikam masak betul2 sbb nnt x tahan lama ..dodol omak den ni tahan dalam sebulan .. dan untuk pengetahuan korang dodol ni ada 2 jenis satu yg biasa yg keras2 mcm mkn gula2 getah gitu satu lg cair.. cair ni hanya ada masa masak dodol je.. dodol ni x pekat tp plg sedap .. aku prefer cair dari yg pekat tu tp dodol cair x tahan lama hnya tahan pling lama pon seminggu je x silap.. gmbr kt bawah ni dodol dh keras tgk aje warna dh tau huhuhu


ok dh penat cerita pasal dodol meh nk kenal kn ahli2 dari kiri tu la omak den sebelah tu mak cik salmah, sebelah pulak mak lang(sedara den tu ) yg hujung sekali mak ndak semah.. masing2 pening gila2.. sekali berkumpul riuh sekampung kih3


itu dia org tua mngacau ada berani hihihi.. meh la try kih2 proses ni amik masa dalam 3-4 jam biasanya.. maka dengan ini terhasil la dodol omak den 
ok dh sudah bye3





Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?