PTPTN - hutang dunia

assalammualaikum....

so mcm biasa just bg tau hari ni awal2 pg dh settle urusan ptptn... bg kedua2 pinjaman .. pergh sakit mata den tengok total hutang ..uwaaaa baru start bayar 2 bln je.. tp tuk satu akaun je satu lagi ragu2... tp nasib la ragu2 kdg2 hati kita ni pandai bg hint ..rupa2nya lg satu akaun tu x update no yg ada ujrah huhuhu so td call ptptn mntk ckp dgn pegawai hampir 5min jgk la tgu sambil dengar lagu ptptn ..waduh2 sedap plak dengar kih3.. nasib tergerak nk call ptptn ..lepas tu dh confirm no offer letter .. dan confirm la no yg lama tu tidak boleh diguna pakai ...kalau bayar ape cer.. huhu x tau den nk kobar kn.. so pengajaran sila call ptptn tuk pengesahan no offer letter .. no offer letter ni untuk pembayaran online .. disebabkan aku ni jenis susah nk keluar lg2 waktu ofis aku lebih prefer online sbb jimat masa.. mula2 igt nk try e-fes yg dekat website ptptn tu rupa2nya hanya untuk pembiayaan konvensional bkn utk pembiayaan ujrah.. selesai je dpt no offer letter terus bukak maybank2u untuk menunaikan tanggungjwab.. sblm ni mmg ada niat nk byr tp asyik tergendala je gara2 uangnya ngak cukup buk ada saja gunanya .. (alasan je) tp hutang tetap hutang bwk mati oooo.. mampus nk jwb kt atas nnt... mula2 nk byr online ni ragu2 jgk biasa la takut nnt duit tu x smpi ke ptptn tp alhamdulillah berkat research dr pakcik google dan penerangan si bayu akhirnya aku berjaya huhu tahniah! (mcm nk daki gunung everest je gamaknye)

kt sini nk kongsi sikit cara bayar .. padahal dh ramai yg review tp aku tetap nk review jgk mcm mne nk byr gune online hihihi (aku punya suka da)

first log in maybank2u cari  account & banking mcm gmbr kt bwh


 lepas tu scroll down cri make a payment


 dan akan kluar interface mcm bwh ni cri make a one-off payment


 bila click make a one-off payment akan kluar interface mcm gmbr bwh ni scrolldown select from list carai education & education loan


maka terpaparlah yg seperti dalam gambr dan srcolldown lg cri PTPTN-bayaran balik pinjaman dan llangkah seterusnya seperti gmbr dibawah

bila dh click PTPTN korang akan dpt interface yg mcm ni dan isi amaun yg nk byr dan isi no ic serta no offer letter.. no offer letter x sma dengan no pembiayaan ..jgn tersilap better double cek dgn pegawai ptptn.. ok nk update yg terbaru dimana letter offer telah ditukarkan kepada no phone jd x pyah nk susah2 cri no offer letter

lepas isi semua tu seperti biasa request no tac.. selagi x de kluar button request to jgn proceed tau.. skrg ni mcm2 cara hacker nk amik duit


dan berakhirnya kelas kita hari ni hihihihi (poyo gile) ~~~~ dan adik2 yg nk meminjam tu jgn jd mcm akak ni dh setahun baru nk byr dan kalau boleh jgn la pinjam ptptn utk kali kedua .. jgn jd mcm den ni diploma pinjam , degree pon pinjam .. mati nk bayor hihihi

p/s: jgn baca jika sakit mata (poyo overdose)

Comments

  1. woot woot new neighbour ;)
    mind to be my new neighbour?
    dont forget to drop some comment to acknowledge me u r still active blogging ;)
    My Blog: kimchijigae.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. woaaa!! no offer letter tu yg mne? aku men bayor je tp rm50 je la hari tu. hahaha aku bayor gne atm kat bank islam. mmg ada yg xtukar ujrah ke beb? camne nak tahu dia dah tukar ke x? haa bnyk nau soalan. nt aku wasap ko jela sng. ekekeke

    ReplyDelete
  3. haha .. aku detect ari tu lepas aku call hotline ptptn suara robot tu bg aku no offer letter rupa2nye tu no lama..nasib ragu2 aku call pegawai die dan die terangkan itu no lama.. no offer letter yg kite simpan dulu pon berubah ..better cek dgn pegawi ptptn... atau kalau surat tuggakkan tu sampai itu la no yg sebetulnya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?