Petua dahulu kala part 1

assaalammualaikum pembuka bicara..
sebak rasanya didalam dada
terasa hendak meluah bicara...
bicara mengenai dahulu kala....

hehehe terer jgak aku berpantun kn2 almaklum la.. aku ni berasal dari negori sembilan negeri beradat dan dilahirkan di negeri melaka negeri bersejarah... hehe unik x? bila org tanya asal aku kadang2 aku tersasul jawab melaka.. mana x tersasul.. lahir melaka .. sekolah pun melaka dr kecik smpi la besar cakap pun kdg2 da terikut loghat melaka.. mcam ulau belingkau atas pagau gitu... hehe tp aku masih bleh cakap negori .. dua2 pun boleh package lengkap .. ekau ado? hehehe.. hari ni terasa nk kongsi petua2 orang dulu2.. aku dibesarkan di kawasan kampung dan duduk bersama nenek jd agak banyak la pengetahuan tentang petua2 ni jadi aku ingin berkongsi dengan kalian2 semua

1- Penyakit gout
tentang asal usul penyakit ni disebabkan oleh kadar protein yng tinggi dalam badan dan tidak dpt dicernakan dgn sempurna.. untuk penerangan terperinci boleh la tnya pakcik google ok.. yang aku nk bg tau petua untuk elakkan penyakit ini.. setiap pagi ambil 2 biji epal hijau dan sebiji ketang dibasuh dan diblender bersama2. kemudian ditapis airnya dan diminum bersama madu.. amalkan setiap pagi dan insyaallah akan berkurang

2. Penyakit kencing manis
tentang asal usul penyakit ini telah ramai yg tau jd x perlu diceritakan lg.. penyakit ini tiada ubat yang boleh hilangkan serta merta tetapi boleh dikawal iaitu dengan memakan ulam pucuk daun tenggek burung.. daun ini telah diketahui oleh zaman datuk moyang kita tentang kebekesanannya.. sangat sedap tetapi sangat bagus untuk kesihatan.



Dan ada lg satu petua ialah dengan mengamalkan tiga ulas buah cerek2 air yang telah kering dikunyah smpi hancur setiap hari x kira pagi atau malam. buah ini sangat2 pahit tetapi ia mampu menurunkan kadar gula dalam darah dengan cepat dan mampu mengeringkan kudis dengan cepat bg pesakit kencing manis.



Yang sebelah ni buah tunjuk langit buah ni senang dicari di pasar malam. caranya dengan mengamalkan makan biji didalam kelompaknya





3. Penyakit darah tinggi
penyakit darah tinggi pula petuanya amat mudah iaitu dengan minum air limau saje  ..tp awas ini hanya la untuk sementara waktu sahaja kalu dah teruk jawabnya mmg kene jumpo doktorrr.. hehe lg satu boleh diamalkan dengan memakan buah belimbing tanah.. kunyah gitu je sedap tp masam. Daun tengek burung pon mempunyai khasiat bg penyakit darah tinggi.






4. Penyakit darah rendah
penyakit ni tiada petua khusus sebabnya jarang orang menhidapi penyakit ini atau pun diorg tidak sedar.. cara2nya bila da kene penyakit ni apalagi bersedia la anda dgn pakaian sukan untuk berjogging hehehe itu jo caro yang ado hahaha.. bg meningkatkan tekanan darah anda hehe

ok smpi sini buat sementara ada byk lagi tp kita simpan2 dulu untuk yg akan dtg.. semoga infomasi ini dapat membantu anda ... wasalam
*gambar diambil dr ehsan2 insan yg dcapai dari pakcik google terima kasih

Comments

  1. kau makan tak semua ulam tu?hehe tneggek burung tu rasa pahit sikit tapi sedap makan dengan nasi..

    ReplyDelete
  2. haha mesti la mkn tp sekali je pastu aku tgk bapak aku makan je

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?