Chocolate Moist Cake

Assalammualaikum
aku ada berita gembira untuk dikhabarkan
the first time ever.. at last aku berjaya baking kek
sedih x dgr hahaha.. sepanjang umur aku 24 tahun ni.. ni la kali pertama
aku berjaya buat kek..pergh mencabar siot.. mana x nya .. pertama kali
buat kek.. punya lembut kek gebu gila tp rasa hampeh.. pahit gile
second time pulak .. rasa gila sedap tapi keras baling kt dinding pon x de kesan beb
third time kek aku jd lempeng la plak ..
ish2 mushkil gila.. aku naik give up dgn kek.. rasa menyampah pun ada
resipi buku.. resipi akak aku resipi tv. sume aku try x jd
masalahnye org lain try bleh pulak
hmm nasib2

aku igt aku tak kan try lg.. tp sebab mak aku nk mkn kek
aku pun cuba la try buat .. then x sangka perghhhh sedap
nk melompat2 rasanya... hahaha semua adik beradik aku call bgtau
aku da berjaya buat kek... mcm aku dpt straight A je hahaha
nasib aku x heboh satu kampung

ko tgk la gmbr kek aku ni.. gila punya happy aku amik gmbr kek ni
tgk aje la aku posingkan kek ni.. aku rembat daun pengaga mak aku
hahaha cntik x
tp aku berterima kasih sgt pd bloger azlita sbb resipi die
superb beb..sure try sekali terus jd
die x lokek@kedekut  ilmu

resipi ni aku amik dari blog dia
tp ada yg aku ubah skit sbb ikut apa yg ada dlm dapur aku
hahaha

bahan A
300gm tepung gandum
100gm serbuk koko
1 sudu teh bikarbonat
1 sudu teh serbuk penaik

bahan B
400gm gula kastor
6 biji telur gred c/ 3 biji telur gred A
1 sudu teh perasa vanila

bahan c
250 liter susu cair
250 liter minyak jagung

bahan D
250 liter air panas

CARA2
mula2 bahan A dicampur dan diayak dan diketepikan
kemudian putar bahan B sehingga kembang atau berwarna putih
setelah itu masukkan kesemua bahan C didalam adunan bahan B
putar hingga sebati.. kemudian bahan A yg telah diayak td dimasukkan
kedalam adunan B dan C secara sedikit demi sedikit dan kacau dengan mengunakan 
sudip ke sudu ke ikut la tp bkn dngn mesin. setelah itu adunan ini akan dicapur dgn bahan D
dan di gaul hingga sebati. masukkan adunan ke dalam acuan dan bakar 
pada suhun 175 darjah celsius selama 1 jam 1/2. pastikan oven dipanaskan
terlebih dahulu dan pastikan anda cucuk kek anda dgn lidi untuk pastikan
lidi itu licin slps dikeluarkan menandakan kek anda masak

sekian terima kasih :D


Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?