Anastasia

masa kanak2 dulu kisah dogeng yg sangat popular mase tu cinderella, snow white, repunzel dan macam2 lg.. tp ada satu movie yg dikeluarkan oleh disney yang mungkin x sepopular cerita2 dogeng.. iaitu Anastasia. cerita ini mengisahkan tentang seorang puteri rusia yang hilang ketika rusia mengalami peperangan saudara mengakibatkan keruntuhan sistem beraja. Anastasia terselamat dan hilang ingatan.

Movie ini mengisahkan cerita sebenar sekitar tahun 1800 dimana romanov adalah keluarga beraja terakhir di rusia. ketika itu rusia di perintah oleh Nicholas Tsar III dan mempunyai 5 org anak.. siapa yang tahu mengenai Anastasia.. Anastasia adalah Grand Duchess of Rusia anak keempat dan juga anak perempuan bongsu dari hasil perkahwinan Nicholas Tsar III dan Alexendra. 


tetapi keluarga ini dibunuh secara kejam didalam bilik akibat pemberontakan. keluarga ini merupakan keluarga diraja terakhir di rusia. ada kisah mengenai Rasputin iaitu ahli sihir yang amat akrab dengan keluarga diraja kerana kemampuannya menyembuhkan penyakit. namun dihukum mati akibat dicemburui oleh pihak lain.. ketika pembunuhannya Rasputin telah bersumpah bahawa tiada seorang pon keturunan Tsar yang akan hidup selepas 2 tahun.. ada berita mengatakan Anastasia berjaya melepaskan diri kerana mayat dua org anak Nicholas Tsar tidak dijumpai iaitu mayat Anastasia  dan anak lelaki mereka.. tetapi dikhabarkan telah dijumpai tidak jauh dari mayat2 lain.. motif kerana mayat itu terasing tidak diketahui..



   Anastasia 

ini lah anastasia didalam cerita animasi yang diterbitkan oleh disney.. cerita ini diubah mengikut cerita yang dikisah bahawa Anastasia masih hidup .. dan dicerita benar seorg perempuan Anna Anderson telah mengaku bahawa dia Anastasia tp disahkan bukan setelah ujian DNA dilakukan. bila mengetahui ini cerita sebenar .. sgt sedih walaupun x tahu ape sbnrnye yg terjadi hihi









manakala ini adalah Rasputin.. Didalam cerita ini Rasputin adalah watak jahat.. diluar Rasputin ini dikenali sbgi mad monk dan dianggap ade kuasa luar biasa dan kebal.. (sama ada benar atau tidak , hanya DIA yang lebih mengetahui)














ni lagu once upon a december sgt best cerita ni.. mesti tgk tau :)

Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?