Pavlova A.K.A Potabelo


yeay pavlova da berjaya.. x sangka betul.. 2 hari yang lepas aku da buat pavlova ikot resipi kak ros dlm Selera TV3 .. da siap bakar dlm oven tunggu dgn penuh kesabaran.. oven pon berbunyi menandakan da siap pavlova ku.. tp kene tunggu smpi sejuk.. tunggu punye tunggu then mmg x sabar la kn.. aku pon try ...alamak penuh hampa kecewa sume ada la.. sbb pavlova tu melekat2 mcm caramel dlm cloud9 tu.. sah2 x jadi.. tp lepas 2 hari aku g la tgk pavlova yg aku tinggalkn dlm oven tu ..igt nk buang tp terasa nk rasa lg sekali .. haa terkejut aku bile rasa.. kulit luar die yg rapuh rsa mcm kuih bangkit dan isi dlamnye sngt lembut..emmm tp aku nye pavlova ade sikit slap sbb manis .. mungkin aku x suka manis .. tp ikot pencarian pakcik google ckp mmg manis entah la .. tp x sesuai utk penghidap diabetes.. kak tini potabelo kite da jadi la hihi



tadaaaaa... ini la hasil yg lebih kurg..hehe nk upload gambr tpon rosak plak..hehe korg nk resipi x hehe nnt amik kt selera tv3 atau meh sini aku bg terus

Potabelo @ Pavlova 

bahan-bahannya:
4 biji putih telur
1 cawan gula kastor ( gula leh kurgkn skit bg penghidap diabetes)
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar cuka putih
krim putar
raspberries atau strawberries atau ape2 sahaja keluarga beri2

cara-caranya:

pukul telur putih bersama gula hingga kental masukkan tepung jagung dan cuke, terus pukul sehingga kental dan berkilat pastikan adunan betul2 kembang sehingga jika terbalikkan mangkuk adunan x kan jatuh. lepas tu korang masukkan dlm acuan pkai cawan kertas ke atau korg msuk dlm piping bag atau korang boleh pki sudu je.. tp pastikan tempat pembakar tu ade kertas minyak sbb sng nk tanggalkn nnt. panaskan oven 15min suhu 170 darjah celcius then bakar selama 20min . lepas itu keluarkan dan biar sejuk bru la diletak kan krim putar bersama hiasan buah raspberries. siap bleh dimakan

Comments

  1. maksudnya...kena tunggu sejuk dulu la....hehe

    ReplyDelete
  2. hehe cenggitu la.. tp masih ada slack lg tu

    ReplyDelete
  3. kalau nak pavlova yg cantik, lepas dibakar, jgn terus keluarkan dari oven.. buka pintu oven separuh lepastu tunggu pavlova sejuk baru keluarkan hehehe

    ReplyDelete
  4. huhuhuhu ptt la.. teha x kuar kn terus tp biar je dlm oven tu seharian :D hehhe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?