part 89 : mee bandung special 4 my friend

hai ari ni ade resipi lg.hihihi ini khas tuk kwn ku mira hehehe die nk resepi ni..aku cari yg mane plg best dan hasilnye aku da komen bersama2 bondaku....dan ini la yg terhasil...taaadaaaaa hehehe nnt cube tau..tp mee ni mmg rumit la ...tp sedap emmm cmne tu


Mee Bandung Muar 
Bahan-bahan:
1 kg mee kuning 
10 tangkai cili kering (buang biji jgn x buang plak) 
1 labu bawang putih (diketuk je dgn pisau atau lesung batu) 
5 biji bawang merah 
½ cawan udang kering, direbus dengan secawan air 
½ cawan udang hidup 
1 cawan daging rebus (dipotong nipis) 
Sawi ( ikut suka, kalu x suke x yah ubuh mcm aku hehe x suke syur) 
Kobis (pon ikut suka) 
¾ - 1 cawan gula pasir 
3 - 4 cawan air rebusan daging 
1 sudu makan sos tiram 
Telur ayam (ikut perut hehehe) 
Garam secukup rasa 
Minyak untuk menumis 
Lain lain perencah e.g. daging ayam, fishballs, sotong, bunga kobis, hati rebus boleh dimasukkan mengikut tepuk dada tnya sendiri
 

Cara memasak:   
  1. Blend cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah. 
  2. masukkan minyak didalam kuali 
  3. Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing 
  4. Masukkan sos tiram 
  5. Masukkan udang, daging rebus  
  6. Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat
Untuk menghidang (pastikan mee asing dgn kuah tkut nnt kembang nk mkn baru la dicampur bersama) 
  1. Ambil sedikit kuah (dan rencahnya untuk satu orang makan) 
  2. Panaskan kuah dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras. 
  3. Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan 
  4. Masukkan kedalam mangkuk leper, telur letak diatas, taburkan daun sup & daun bawang, jika suka. 
  5. Hidangkan.
cenggitu la citenye x susah sgt pon ...bgi aku je rumit hahahaha leceh sbb nk mkn bru msuk telur sayur..tp aku msuk terus sebelum tu..bile nk mkn amik mee td letak dlm mangkuk terus tuang kuah boleh mkn da..cume mee ni kalu da lama x leh la x sdap da kalu ikut cara aku td.. so ikut la mne bagus aku nk mkn abis terus hehehe



Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?