part 88 : macau egg tart

aku x tau npe ngan aku ..sejak kebelakangn ni dlm otak aku penuh dgn mknn je ..bahaye ni smpi blog aku penuh dgn resepi je ..huhu tp yg paling aku craving sgt2 bakery cottage macau egg tart die..emmmm sedapnye da lama aku x mkn..aku merinduimuuu..hhho ape lg apu cri la resepi ni ..susah kot..aku pg baca sejarah tentang tart telur ni..rupe2nye asal macau egg tart ni adalah dari portugese egg tart tp org cina ubah tart ni jd diorg punye..tp aku rase yg macau punye lg sedap.. melelh air liur bile bayangkan hihihi bahaye ni :D

Tarts kastard telur Macau (12)
Pastry Puff:2 ½ cawan tepung1 sudu besar susu tepung2 sudu besar lelemak¼ sudu kecil garam1 biji telur1 / 3 cawan air ais ¾ cawan mentega
Kastard:1 / 2 cawan gula8 telur kuning1 / 2 cawan susu1 / 2 cawan krim berat
Sirap :1 / 2 cawan gula1 / 2 cawan air
                                                                   ___________
  • Ayak campuran tepung dan susu tepung ke dalam mangkuk adunan, tambah lelemak, garam, telur, air dan campuran sehingga ia membentuk menjadi bola yang licin. sejukkan dalam peti sejuk selama 30 minit.
  • Bawa mentega  dan potong menjadi hirisan tebal kira-kira 3mm.
  •  Roll doh menjadi segi empat tepat besar dan letak kepingan mentega pada separuh adunan doh, lipat doh tadi dan kemudian tekan dengan tangan lepas tu gelek dengan pin rolling. Taburkan atas doh dengan tepung, tutup dengan bungkus plastik dan biarkan selama 30 minit.
  •  Pusingkan doh pula suku, dan lipat menjadi seperti surat dan roll-out. Cover dengan bungkus plastik dan biarkan rehat selama 30 minit. Ulangi ini 4 kali.
  •  Akhir sekali, roll adunan menjadi segi empat tepat yang besar Biarkan dalam peti sejuk selama kira-kira 30 minit.
  • krim dan susu didihkan bersama. Pukul gula dengan kuning telur sehingga campuran pucat, kira-kira 2 minit. Perlahan-lahan tuangkan campuran krim panas ke dalam campuran telur dan memukul sentiasa.sesudah itu biarkan. Rebus gula dan air untuk membuat sirap. 
  • Sejuk dan biarkan. Panaskan oven 400F. sapu kan mentega pada cawan muffin pan.Potong dua belas 1cm potong tebal dari doh  (kira-kira 1 auns setiap).Simpan lain doh di dalam peti sejuk atau penyejuk beku untuk digunakan kemudian.
  • Basah jari anda dengan air sejuk dan membentuk kepingan bulatan untuk dimuatkan dalam cawan muffin. Isikan dengan camuran tekur sehingga 3/4 penuh.
  • Bakar pada suhu 400F selama 20 minit, sehingga bintik coklat muncul di permukaan tart. Berus perlahan-lahan dengan sirap dan masukkan kembali dalam oven sehingga bahagian atas menjadi keperangan. Sejukkan dan boleh dimakan



susah tau nk cari resipi ni huhuhu... sbb asal tart ni portugese tp ditukar jd macau.. nk buat die pon rumit gile2 kalu x ikut x sedap ..sbb kulit die akan jd mcm lemau tau..ok hope resepi ni dpt membantu ok :) p/s : resipi ni x igt dah dr mane tp hasil dr carian pakcik google

Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?