part 87 : puding karamel :)

ari ni nk bercerita tentang puding karamel.... pembuka mulut ke desert ke aku pon x tau la.. emm rasenye sedap sgt hingga menjilat jari huhuhu..aku sbnrnye x berapa mengemari bende2 yang lembik ni..hehe bkn x sedap dari kecil dulu mak aku kata kalu bagi kuih talam ke kaswi ke mesti aku baling kt dinding atau pon aku lekatkn kaki pastu aku jln tgn jatuh ke x ..hahahaha kelakar bile kenangkn balik..so ptt la aku ni kalu yg lembik2 ni aku x suke..tpi resipi yang aku bg kali ni kegemaran org ramai so.. aku nk kongsi..resipi ni aku dpt kt tv almaklumla aku ni suke tgk rancangan masak2 huhu x tau la knapa x pandai2 lg nk masak mcm mak aku ..kalu basci2 tu pandai la ..kalu bab makanan tradisi ni huhuhu angkat tgn dulu ..lom sampi seru kot..

PUDING KARAMEL
bahan2
  • 400 ml susu segar
  • 5 sudu besar gula halus
  • 3 biji telur (pada suhu bilik)
  • 2 biji telur kuning (pada suhu bilik)
  • 2-3 titik esen vanila 
  • 100gm gula
  • 30ml air
cara2
  • mula2korang hanguskn gula tadi smpi perang tau kemudian masukkan air kacau smpi rata maksudnye x de buku2 atau ketul2 
  • da siap ketepikn kite beralih pada krim, susu segar, serbuk vanila, telur dan esen vanila..Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60′C..
  • Dengan susu yang masih panas, masukkan sikit demi sikit ke dalam telur tadi. Kacau hingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi
  • Tutup loyang dengan dua lapis aluminium foil / penutup periuk pun boleh. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit.
  • Atau, bakar dalam oven. Tapi, perlulah diletakkan air suam ke dalam dulang pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150′C.Bila dah masak, jangan buka aluminium foil. Biar 5 minit baru buka. Bila dah sejuk, simpan dalam peti ais.
  • SIAP! Dah boleh makan.

Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?