part 85 : cream puff

huhu kerana terlampau lapang aku nk post lg satu resipi..resipi ni aku dpt dr wanita hari ini..hehehe mmg wanita betul aku td..bosan x de cerita ..almaklum la rumah aku x psang astro ..mak aku kata membazir je bkn ade sape nk tgk .. nnt tgl mak dgn abah je huhhuhu ok la kite kembali ke dapur..hehe aku x tau la rase die mcm mne..tp aku tgk menarik je..aku rasa mcm  pernh rasa tp aku lupe la hahaha..nyanyuk betul..tp try mesti sedap hahaha



Bahan-bahan:
170 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
115 gm mentega
285 ml air
5 biji telur
garam secukup perisa
ceh siap terperinci bahan2 tu jangan main2 hehehehe

Cara:
  • mule2 jgn lupe pg petik suis onkn oven tu dulu tau.. sebelum wat ape2 panaskn oven tu ..org tu la ckp bkn den ckp yo hihi..Panaskan oven dgn suhu 180-200 darjah Celsius
  • lopeh tu amik tepung tdi dgn baking powder ayak kn jgn buat balin2 plak ..abis dapur tu sepah mak marah plak ..kui3
  • da ayak tu masukkn mentega dan gule dalam periuk dgn air didih kan pastu msuk tepung kacau dan kacau sampi x melekat kt periuk ke ape yg korg pki tu..pastu biarkn sejukkk ok u all...ade tertinggal x ..malas nk ulg ni hihi
  • pas da sejuk tu masukkn pulak telur sebijik demi dua bijik hehe pukul dan pukul sampai adunan td berkliat kilat tau mcm org kawin berkilat2 pki glitter tu ..hehe x de la gurau je
  • Masukkan adunan dalam forcing/piping bag dgn nozzle berbentuk bintang dan tekan untuk membuat bulatan2 kecil. nk buat tu paipkan ade lubng tau kt tngh die ala mcm buat cengkerang siput tu,,haa mccm tu la.. bulat kecik bulat yg besar hehe suke ati kome la nk wat mcm mne besar pon
  • pastu bakar 25-30 minit atau sehingga masak. biarkn sejuk 
  • lepas tu kite paipkan krim dlm tu pastu bakr lg 5 min

Krim Kastad

3 biji telur
115 gm gula
3 sudu besar tepung gandum
1 sudu kecil tepung kastad
225 ml susu cair (sejat)
225 ml air (didihkan bersama susu sejat)
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu kecil mentega
1 sudu kecil esen vanilla

Cara:

  • Pukul telur, gula, tepung & tpg kastad di dalam periuk. 
  • Kemudian, masukkan susu manis dan susu cair yg telah dididihkan ke dalamnya. Masak di atas api yg kecil hingga pekat lalu masukkan mentega dan esen vanilla. Sejukkan dulu tau bru paipkan dlm puff td


peringatan: Dulang pembakar td sapukn mentega nnt x la melekat susah plak korg nk pisahkn nnt pastu jarak2kn puff tu tkut die kembang haa kan melekat jd nye

ok sampai disini saja dapur pelangi ..huk2 penat da hahaha bye2

Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?