part 78 : labu cinderella

hehe korang jgn kata aku nk buat labu yang bleh tukar jadi kerete kuda tu hihihi..bukan ye harap maklum.. tapi kat sini aku nk berkongsi skit..emmm yeke nk kongsi hehe.. ala lauk ni senang je... ni lauk kegemaran aku.. eh bukan ke ko suke ketam ok2 salah satu lauk kegemaran aku..  labu masak lemak..


  • ok mule korang kene cari sebijik labu..besar kecik ke suke ati korang ye.. nak cari kat mne? mesti la pasar cik adik oi... kalu aku cari kat belakang rumah je hihihi tapi cari labu yang mcm labu sayung tu sbb labu tu manis gile2 tpi kalu labu biasa pon boleh no hal la
  • ok da dapat je labu tu korang jgn tengok je mmg sah la dari pagi ke malam x siap2 kan.. meh sini korang amik pisau pastu buang kulit die ..hati2 ye da buang sume kulit2 yg keras tu korang potong dua..dlm die ade biji dgn yg mcm jaring2 tu kn ..haa pgi buang jgn korang main rambut palsu plak ye ade plak yg masuk hospital kepala kene hurung dek semut.. ok pastu labu tadi potong dadu
  • da siap labu tadi .. amik dua ulas bawang merah dgn beberape ulas bawang putih kupik dan segemgam ikan bilis dan tumbuk dgn lesung ... haa aku nk ingtkn bawang putih tu x yah la byk2 kang ade yang pening kang amik 4 ulas je cukup tp tgk plak kuali yg korang pakai besar mane..yang x de lesung tu pakai la blender sonang cito tp sodap lagi kalu pakai losung..
  • lopeh tu..ok tukar bhasa haha pgi amik kelapa kupas pastu belah ..da belah tu air die bleh minum hihi amik kepala parut sbb kite nk santan..tpi kalu korang x de pokok kelapa bleh la beli santan di kedai2 yang berhampiran..ok
  • kite da ade sume bahan kan hehehe jom kite mulekan
  • mule2 rebus labu kasi empuk dulu tau jgn kasi hancur ..kang ade jd bubur labu masak lemak kang sure2 kene reject dgn mak mertua..haha aku x jamin ye..da empuk korang buang air die masuk kan bawang2 dan ikan bilis yg korang tumbuk tadi..lepas tu masuk kn sesudu kecil serbuk kunyit dan masukkn santan td.. mula la hidupkan api
  • camtu je sonang jo pastu korang tgu je sampi didih tp jgn korg biarje kacau2 la jgn jadi taik minyak plak tu sire lingkup da lauk tu..huhu lepas tu letak la secubit garam jgn bayk2 x baik utk kesihatan..ok da siap bleh mkn..

aku ada cadangan korang makan lauk ni dengan nasi .. mmg la makan dgn nasi ape da hihihihi makan dgn nasi pastu ikan atau ayam goreng .. sedap tu kombinasi plg ideal dan ringkas.. pastu kalu ikut aku la aku tmbah kicap ...emmmmm cedapnye alahai..ok la smpi sini saje dapur pelangi bersiaran ..bye2

Comments

Popular posts from this blog

Mawas ... mitos atau kebenaran?